זכויות עובדים

כל מה שצריך לדעת על זכויות עובדים בישראל:

לא הרבה יודעים זאת, אבל זכויות עובדים בישראל נחשבות לזכויות יסוד. הזכויות אוגדו על ידי משרד התעשייה והמסחר, וכל מעסיק או ארגון מעסיקים חייבים לעמוד בהן. אם אתה עובד ועדיין אינך יודע את זכיותיך המלאות, יש להעמיק בנושא ולנבור בזכויות על מנת שלא יהיה מצב שפוגעים בזכויותיך. על מנת לעשות סדר בדברים, נעמוד על כמה זכויות עובדים בסיסיות:

שכר מינימום

שכר מינימום הוא אחד החוקים הנוקשים ביותר בכל הנוגע לזכויות עובדים, ולרוב גם כולם מודעים לחוקים בנושא. חוק שכר מינימום חל על כל בגיר שמלאו לו 18 לפחות אשר מועסק במשרה מלאה לפי המקובל במקום עבודתו (בחוק לא מגדירים מהי כמות השעות המינימלית למשרה מלאה, אלא לפי הגדרת מקום העבודה, אך לא מעל ל-186 שעות בחודש). לפי החוק, שכר המינימום הנקבע לעובד העומד בקריטריונים שצוינו, הוא 25 ₪ לשעת עבודה, או באופן גלובאלי – 4,650 ₪ לחודש עבודה. כאשר ישנם חריגים לחוק, מעסיק אשר עובדיו הינם עם מוגבלות כלשהי המוכרת למשרד התעשייה והמסחר, רשאי לשלם לעובד פחות משכר מינימום וזאת לאחר שקיבל אישור ממשרד התעשייה והמסחר (כאשר לרוב ביטוח לאומי ישלימו את ההכנסה עבור העובד).

דמי נסיעה

סוגיה נוספת הנמצאת בלב הוויכוח על זכויות עובדים היא סוגית דמי הנסיעה. לפי החוק, עובד אשר על מנת להגיע למקום העבודה זקוק לתחבורה ציבורית למעלה מ-3 תחנות – זכאי להשתתפות בדתי הנסיעה על ידי המעסיק. כיום, ההשתתפות המרבית על דמי נסיעה הינה 26.4 ₪ ליום עבודה. במידה והעובד מוסע למקום העבודה על ידי המעסיק, הוא איננו זכאי לדמי נסיעה, לא משנה כמה רחוק הוא גר ממקום עבודתו.

הפסקות

הפסקות הן אולי הנושא הכי שנוי במחלוקת בין העובד למעסיק, ונמצא ברובו בשטח האפור. לפי החוק, על כל יום עבודה של לפחות 8 שעות, זכאי העובד למנוחה של לפחות 45 דקות, כאשר ארוחה תיכלל במנוחה. למרות שמעסיקים רבים לא רואים זאת בעין יפה, במהלך ההפסקה רשאי העובד לעזוב את מקום עבודתו לאן שירצה וזאת בלי לתת דין וחשבון למעסיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *