ממה מושפעת גמלת סיעוד?

לא כל הזכאים לקבלת גמלת סיעוד מקבלים קצבה בגובה זהה או גישה לאותם השירותים. כיצד נקבעת הזכאות וממה היא מושפעת? זה כל מה שצריך לדעת בנושא

אישה קשישה
בישראל גמלת סיעוד מוענק לאלו הזקוקים לעזרה בביצוע פעולות בסיסיות.

ישראלים שמגיעים לגיל פרישה וזקוקים לעזרה בביצוע פעולות בסיסיות בשל קושי בתפקוד יומיומי, עשויים להיות זכאים לקבל גמלת סיעוד. הכוונה לפעולות כמו הלבשה, רחצה, בישול ועוד. גמלת סיעוד ניתנת למימוש בקבלת מוצרים רלוונטיים, מתן שירותים (כמו שירותי כביסה או שירותי סיעוד) ובמקרים מסוימים גם המרה לסכום כספי – בתור קצבת סיעוד שמתקבלת בכסף. 

 

ממה מושפע גובה הקצבה וסוג השירותים הרלוונטיים?

ככלל, כדי להיות זכאי לקבל גמלת סיעוד, יש לעמוד בקריטריונים שקשורים לגובה ההכנסה מחד ורמת התפקוד מאידך. רמת התפקוד נקבעת בהתאם ל"מבחן תלות" שנערך על ידי נציגי הביטוח הלאומי, במסגרתו נמדדת הערכת מבקש הגמלה. ההערכה יכולה להתבצע בכמה דרכים, בהן שיחה טלפונית, ביקור בית או בחינת המקרה באמצעות ניירת רפואית. הכול בהתאם למאפייני המקרה, כאשר בחלק מהמקרים מתבצע שילוב בין הדרכים. 

 

רמת התלות הראשונה ניתנת לבעלי תלות גבוהה, הרמה השנייה היא לבעלי תלות גבוהה מאוד והשלישית למתמודדים עם תלות מוחלטת בסיוע של גורמים חיצוניים. שאלת הזכאות ושיעורי הזכאות מושפעים מהחלטת הביטוח הלאומי בנושא. כך שלאחר ביצוע מבחן התלות וקבלת ההחלטה, יכול מגיש הפנייה להעביר את בקשתו בנוגע לאופן המימוש אל משרדי הביטוח הלאומי.

 

מהן דרכי המימוש?

מי שנמצא ברמה הראשונה למשל, יכול נכון להיום לבחור לממש אותה בכמה דרכים – החל משעות סיעוד בבית בגובה 5 שעות וחצי, ועד לשירותים משלימים בשווי 9 נקודות. גם קצבת סיעוד שמשולמת באופן כספי, תלויה ברמה שבה נמצא מגיש הבקשה ולכן גובהה עשוי להשתנות ממקרה למקרה. 


אחד מהאתגרים העיקריים בהקשרי גמלת סיעוד קשור לעובדה שחלק מהזכאים מתקשים להבין מהם שלבי התהליך, אילו מסמכים עליהם להציג ומהם הפתרונות הרלוונטיים לכל רמה. כתוצאה מכך, הם עלולים להימנע מקבלת הקצבה או השירותים הרלוונטיים עבורם. הפתרון במקרה כזה עשוי להיות פנייה אל חברת מימוש זכויות רפואיות, לצורך קבלת המידע הנדרש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *