האם קיימים יחסי עובד מעביד בין עובד כפרילאנס

בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר אנשים אשר בוחרים לוותר על העבודה כשכירים לטובת עבודה במתכונת פרילאנס עצמאית. במתכונת זו הם מחזיקים עסק לכל דבר, ומציעים את השירותים שלהם למגוון רחב של לקוחות שונים. ישנם פרילאנסרים אשר עובדים עם מגוון רחב של עסקים, ולא באופן קבוע, ולכן עבורם אין בכלל שאלה – לא קיימים ביניהם לבין החברות מולן הם עובדים שום יחסי עובד מעביד. לעומת זאת, ישנם אנשים אשר מועסקים בחברה מסויימת כפרילאנסרים, אך באופן מלא, ממש כמו עובדים שכירים. החברה היא היחידה שמעסיקה אותם. עובדים כאלו, יתכן כי חלק מחוקי יחסי עובד מעביד חלים עליהם, ובמקרה בו החברה מחליטה להפסיק לעבוד איתם, רבים תוהים עד כמה חלים יחסי עובד מעביד ביניהם והאם הם זכאים לפיצויים או הודעה מוקדמת בעת הפסקת העבודה מולם.

בחינה משפטית של ההתקשרות בין הצדדים

על פי פסיקת בתי הדין לעבודה גם פרילאנסר או קבלן עצמאי יכולים להיחשב כעובדים לכל דבר, גם אם הם לא מקבלים תלוש שכר אלא מקבלים את התשלום באמצעות חשבונית, והם יכולים להיות זכאיים לכך שיתקיימו איתם יחסי עובד מעביד בין הצדדים.

כמובן, בכדי להחליט לכל מקרה לגופו יש לבחון את ההתקשרות בין הצדדים, ולרוב, ישנם כמה תנאים אשר גורמים לכך שבין הצדדים כן יתקיימו יחסי עובד מעביד:

השתלבות במקום העבודה כחלק מהפעילות השוטפת של העסק.

העובד אינו מחזיק עסק עצמאי משלו כמו משרד או עובדים, וכל המשמעות של העסק הרשום שלו הינה לצורך הפקת חשבוניות.

המעסיק מפקח על העובד באופן אינטנסיבי (הוא צריך להודיע על ידי חופשה, היקף המשרה גדול ועוד).

העבודה בוצעה על ידי האדם עצמו בלבד. אם אדם שלח מחליפים בימים שבהם הוא היה בחופשה, לא יהיו חלים עליו יחסי עובד מעביד כי הוא לא העובד היחידי והוא יחשב בתור קבלן.

המעסיק הוא זה שנוטל בהוצאות על הציוד הנדרש והאחזקה שלו.

משך ההעסקה ארוך ולא מדובר בפרויקט חד פעמי אלא העסקה קבועה.

קיימת תלות משמעותית בין הצדדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *